Słowniczek kulturystyczny – pojęcia które warto znać

Wydaje mi się, że dobrym pomysł na pierwszy artykuł na stronie jest opublikowanie tekstu przypominającego trochę kulturystyczny słowniczek. Poniżej w kilku słowach postaram się opisać zwroty które najczęściej będą pojawiały się na stronie, a dla osoby która dopiero zaczyna swoją przygodę z treningami siłowymi mogą być nie do końca zrozumiałe. Na pewno ten wpis będzie się z biegiem czasu rozrastał i będę go aktualizował. Zaznaczam, że nie mam zamiaru tutaj rozpisywać się specjalnie na temat tych tych pojęć, bo zrobię to w innym czasie w osobnych artykułach.

Pojęcia związane z treningiem siłowym używane na stronie

Cardio/trening cardio – zwany najprościej treningiem wytrzymałościowym. Ma na celu poprawę wydolności serca a co za tym idzie poprawę kondycji ogólnej naszego ciała. Najczęściej polega na kilkudziesięciominutowym wykonywaniu ćwiczeń typu jazda na rowerze, pływanie czy ćwiczenie na orbitreku z umiarkowaną intensywnością.

Dropset – sposób wykonania ćwiczenia polegający na wykonaniu trzech/czterech serii ćwiczenia bezpośrednio po sobie zmniejszając obciążenie. Przykładem może być uginanie ramion ze sztangielkami gdzie przygotowujemy sobie sztangielki 15kg, 12kg, 10kg i 8kg i z każdym z tych obciążeń wykonujemy 10 ruchów.

FBW (Full Body Workout) – trening polegający na zaktywowaniu całego ciała podczas jednej wizyty na siłowni. Wykonujemy 7-8 ćwiczeń, które zaangażują całe ciało. W tej metodzie treningowej najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe z wykorzystaniem wolnych ciężarów. To mój ulubiony rodzaj treningu 😉

Interwały/trening interwałowy – trening polegający na ciągłej, regularnej zmianie tempa wykonywania ćwiczenia z bliskiego maksymalnemu na bardzo niski. Przykładem mogą być sprinty wykonywane na przemian z wolnym truchtem. Metoda pozwala szybko budować kondycję.

Split – tradycyjna i podstawowa forma treningu kulturystycznego polegające na trenowaniu jednej, maksymalnie dwóch partii ciała w jednym dniu treningowym. Całe ciało podzielone jest najczęściej na cztery dni (treningi) w ten sposób, że każda partia trenowana jest tylko raz w tygodniu.

Superserie – polegają na łączeniu dwóch ćwiczeń w trakcie jednej serii i wykonaniu ich bezpośrednio po sobie bez odpoczynku. Najczęściej wybierane są ćwiczenia na antagonistyczne mięśnie (czyli przeciwne sobie np. biceps i triceps) ale istnieją róże warianty o czym w osobnym artykule.

Termogeneza – zespół procesów zachodzących w naszym organizmie którego skutkiem jest wytworzenie ciepła. Bardzo wiele środków pomagających spalić tłuszcz wykorzystuje ten proces w celu szybszego spalania kalorii, które organizm zużywa w termogenezie.

Wolne ciężary – wszelkiego rodzaju sztangi, hanetlki, ketle (kettlebell) i inne sprzęty służące do treningu, a nie będące maszynami. Wolnymi ciężarami najczęściej ćwiczymy stojąc lub wykorzystując tylko ławkę i stojaki. Uważa się, że wolne ciężary są najlepsze do ogólnego rozwinięcia muskulatury i sprawności ciała.

Źródło fotografii: pixabay.com